strona główna

numer 12
 
PWS-A czyli polska Avia



  W połowie lat dwudziestych polskie dowództwo wykazało chęć zastąpienia wadliwych myśliwców Spad-61 inną, najlepiej krajową konstrukcją. Potrzebę tę nagliła konieczność posiadania nowoczesnych myśliwców, które współpracowałyby na polu walki z nowymi bombowcami Fokker F-VIIm3W. Myśliwce polskiej konstrukcji jak np. PZL P.1 czy PWS-10 nie były jeszcze gotowe do produkcji seryjnej. By wypełnić lukę między Spadem-61 a PWS-10 (P.1 pozostał w fazie prototypu) zdecydowano zakupić czechosłowackie myśliwce Avia BH.33E wraz z prawami licencyjnymi. O wyborze przesądziła w dużej mierze niska cena (co w latach kryzysu światowego miało szczególną wartość) i dobre własności pilotażowe BH.33. W roku 1929 sprowadzono jedną oryginalną Avię BH.33E/Licence oraz kupiono licencję w ramach, której w latach 1929-1930 Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS) wyprodukowała łącznie 50 maszyn tego typu pod oznaczeniem PWS-A (A - Avia) na mocy umowy nr 37/29.

 



wstecz