strona główna

numer 16

Samolot zawiedzionych nadziei



  Z chwilą zakończenia prac studyjnych zamierzano zachować Hannover CL-V jako wzorzec rozwiązań konstrukcyjnych. Jednak wczesną wiosną 1920 r. wobec gwałtownie rosnących potrzeb frontu sięgnięto po rezerwy. Decyzją Szefostwa Lotnictwa NDWP nr 145/20Lot z 24 marca 1920 r. sprawny CL-V został przydzielony do 9. Eskadry Wywiadowczej, podległej dowództwu II Grupy Lotniczej w Równem. Podczas próbnego lotu przed odbiorem na lotnisku Mokotowskim 1 kwietnia 1920 r. samolot został uszkodzony przy dobiegu po wylądowaniu. Przy okazji znaleziono ukrytą wadę konstrukcyjną podwozia. Samolot trafił z powrotem na warsztat CWL, gdzie zapowiedziano usunięcie uszkodzeń w terminie do 15 kwietnia. Zakres robót okazał się jednak tak duży, że dopuszczono go do ponownego oblotu dopiero 10 września. Pilotem był Bolesław Skraba. Samolot otrzymał nowe śmigło Wentzel nr 425 o średnicy 280 cm i skoku 175 cm. Uzbrojenie składało się z ruchomego k.m. Lewis kal 8,0 mm i 50 kg ładunku bomb (4 bomby o wagomiarze 12,5 kg). Po oblocie dokonano kolejnej wymiany silnika na egzemplarz Merc. D-III nr 11456. Samolot został przydzielony do 12. EW walczącej w obszarze na płn. Wschód od Warszawy w rejonie Białegostoku.



wstecz