strona główna

numer 35

Samoloty Ansaldo A-300 w lotnictwie polskim



  Wzorcowy samolot z niejakimi perturbacjami spowodowanymi uszkodzeniem podwozia sprowadzono do Polski lotem z Włoch przez Francję i Niemcy w dniach 23.08-12.09.1920. Jego załogę stanowili: odwołany z frontu dowódca 21. Eskadry Niszczycielskiej por. pil. Ludomił Rayski i inż. Witold Rumbowicz, dyrektor techniczny lubelskiej fabryki.
  Z uwagi na niekorzystną sytuacją na froncie wystapiła konieczność ewakuacji lubelskiej fabryki i samolot musiał lądować w Poznaniu. Działania wojenne spowodowały spore opóźnienia w przygotowaniu produkcji A-300-2. Dodatkowo, firma Fiat przesunęła termin dostawy silników.
  Po zakończeniu wojny w październiku 1920 r. i powtórnym uruchomieniu fabryki w Lublinie priorytetem stały się dostawy dla lotnictwa samolotów myśliwskich Ansaldo A-1 "Balilla", których producentem na podstawie licencji była również lubelska firma ZMPiL.
  Wyremontowano jedynie sprowadzony z Włoch egzemplarz A-300-2, który 15.06.1921 oblatany został przez specjalnie w tym celu zaproszonego Adama Haber-Włyńskiego. Faktyczna produkcja seryjna A-300-2 mogła więc rozpocząć się dopiero pod koniec 1921 r.



wstecz