strona główna

numer 45

Pierwsze RWD - o samolotach montowanych w bramie Politechniki



  RWD-2 triumfowały jednak nadal na własnym podwórku zwyciężając w krajowych imprezach lotniczych rozegranych pod koniec lata 1930 r. W II Zlocie Południowo-Zachodniej Polski F. Żwirko zajął pierwsze miejsce. Zaraz potem wszystkie cztery RWD-2 wystartowały w III Krajowym Konkursie Awionetek dystansując rywali w swojej klasie (II kategoria). W trakcie eksploatacji analizowano zalety i wady konstrukcji i wprowadzano niezbędne poprawki. Modyfikowano przednią część blaszanego oprofilowania silnika, ulepszano podwozie i prowadzono próby ze śmigłem metalowym. Od początku jednak największym problemem okazał się silnik. Salmson 9AD o mocy 40 KM był za słaby, mocno ograniczał możliwość podniesienia osiągów płatowca. W latach kryzysu lat dwudziestych XX wieku konstruktorzy samolotów musieli jednak korzystać z tego co dostali, na większe zakupy z funduszy LOPP nie mogli liczyć. Pierwsze szkice projektowe zakładały wykonanie konstrukcji kadłuba RWD-2 spawanego z rur stalowych, co szybko okazało się zupełnie nierealne w kontekście możliwości wykonawczych. Dobre chęci nie nadążały za realiami ekonomii.



wstecz