strona główna

numer 47

PZL-130 ORLIK



  Projekt wstępny zrealizowano w ciągu 12 miesięcy, a następnie w październiku 1982 r. rozpoczęto realizację projektu technicznego. Jednocześnie z tymi pracami rozpoczęto budowę pełnowymiarowej makiety, która oznaczona została fikcyjnym numerem burtowym "0252" i otrzymała wojskowe malowanie. W tym samym czasie rozpoczęto budowę serii prototypowej nowego dziecka warszawskich zakładów, składającą się z czterech egzemplarzy. Pierwszy prototyp oznaczony numerem "001", został przeznaczony do prób statycznych. Kolejny testowy egzemplarz o numerze "002" był gotowy 3 września 1983 r. Posiadał 9-cylindrowy gwiazdowy silnik tłokowy Wiedieniejew M-14Pm o mocy 330 KM. Jego dziewiczy lot odbył się 12 października 1984 r. (obchodzono wówczas Dzień Wojska Polskiego). Za sterami samolotu oznaczonego cywilną rejestracją SP-PCA zasiadł pilot doświadczalny PZL - Witold Łukomski. Kolejne prototypy "004" (SP-PCC) i "003" (SP-PCB) zostały ukończone odpowiednio w grudniu 1984 r. i styczniu 1985 r. Ich obloty miały miejsce 29 grudnia oraz 12 stycznia.



wstecz