strona główna

numer 52

VICKERS VISCOUNT w PLL LOT



  Trzy Viscounty, którymi zainteresował się LOT były samolotami wyprodukowanymi cztery lata wcześniej - G-AOXU (nr ser. 248) oraz G-AOXV (nr ser. 249) w 1957 roku natomiast G-APGK (nr ser. 395) w 1958. Wszystkie trzy maszyny były standardowymi samolotami rejsowymi z 75 miejscami pasażerskimi w ciśnieniowej kabinie i dwuosobową załogą (plus jedna lub dwie stewardessy). Co ciekawe większość źródeł podaje liczbę miejsc w polskich Viscountach jako 56, jednak wydaje się to mało prawdopodobne, bowiem już wcześniejszy model - seria 700 - był w stanie pomieścić aż 53 osoby (nie licząc załogi). Najpewniej więc w opcji dla LOT-u było fizycznie zamontowanych 56 foteli z opcją dodatkowych w przypadku wzrostu "obłożenia" danej trasy. Napędzane turbośmigłowymi silnikami Rolls-Royce Dart RDa 6 Mk 510 o mocy maks. 1485 kW osiągały prędkość maksymalną 566 km/h a zasięg wynosił 2790 kilometrów. Kwota, jaką LOT zapłacił za trzy wspomniane samoloty nie jest niestety znana. Ponieważ sprawa była, jak to się mówi "gardłowa", można domniemywać, że nie targowano się zbyt długo. Ostatecznie trzy samoloty miały trafić do Polski na przełomie 1962/1963. Wcześniej niezbędny okazał się drobny remont oraz dostosowanie maszyn do wymogów LOT.



wstecz