strona główna

numer 53

Akrobacyjny Jastrząb



  IS-4 Jastrząb należy do nielicznych szybowców skonstruowanych specjalnie do wykonania pełnej akrobacji. Głównym konstruktorem był inżynier Józef Niespał z Instytutu Szybownictwa w Bielsku. Pierwszy prototyp Jastrzębia SP-999 oblatany został 21.12.1949 przez pilota doświadczalnego inż. Piotra Mynarskiego. Po próbach fabrycznych postanowiono zbudować drugi poprawiony prototyp SP-1001, który oblatano 05.04.1950. Na obu prototypach wykonano 157 lotów w łącznym czasie 200 godzin. Zebrane doświadczenia i pozytywna opinia pozwoliły (po wprowadzeniu drobnych zmian) na przygotowanie dokumentacji seryjnej. 07.04.1952 oblatano pierwszego seryjnego Jastrzębia SP-1284. Pierwszą serię 10 sztuk wykonano w zakładzie SZD w Bielsku. Następnie w 1953 r. produkcję przeniesiono do Krosna, gdzie zbudowano 25 sztuk IS-4 Jastrząb. Łącznie wyprodukowano 37 szybowców, z czego dwa wyeksportowano do DDR i 1 do ChRL.



wstecz