strona główna

numer 54

11. Eskadra Lotnictwa Łącznikowego



  W maju 1957 r. na wyposażenie 11. ELŁ wprowadzono samoloty Jak-12. Personel eskadry z niecierpliwością oczekiwał na wymianę archaicznych "Pociaków" na nowoczesne samoloty łącznikowe. Kapitan Jasek został pierwszym przeszkolonym na nowy typ pilotem jednostki i na nim spoczął ciężar dalszej pracy instruktorskiej. Od tej pory nowe samoloty ze względu na wysoki komfort podróżowania bardzo chętnie wykorzystywane były przez dowództwo ŚOW do "lotów specjalnych" tzn. głównie transportu oficerów Okręgu. Rzadziej trafiały się zadania i loty rzeczywiście specjalne, jak np. ćwiczenia w zrzutach zaopatrzenia dla grup żołnierzy z pododdziałów rozpoznawczych wykonujących zadania w okolicy Ostrowa Wielkopolskiego w czerwcu 1957 r. Podczas jesiennych manewrów ŚOW pięć samolotów eskadry wykonywało zadania rozpoznawcze i łącznikowe z 10 lądowisk rozciągniętych na przestrzeni od Biedruska po Duszniki Zdrój. W trakcie działań udało się zlokalizować z powietrza zagubione w terenie jednostki i nawiązać z nimi łączność. W ciągu całego roku podporządkowania dowództwu 3. KLM, załogi wykonały 2610 lotów w czasie 1291 godzin. Średni nalot na pilota wyniósł 261 lotów. To był dobry wynik i spotkał się z uznaniem przełożonych.



wstecz