strona główna

numer 54

Podporucznik pilot Bolesław Stramik



  Loty operacyjne Stramik wykonywał jeszcze po formalnym końcu działań wojennych, aż do 20 maja latając rozpoznawczo nad południową Austrią w poszukiwaniu jednostek Wehrmachtu, które mimo kapitulacji mogły nie złożyć broni. Po wojnie 318 dywizjon stacjonował na północy Włoch. Piloci byli zajęci głównie lotami treningowymi oraz udziałem w powietrznych defiladach. W tym właśnie okresie - a dokładnie we wrześniu 1945 r. - 318 dywizjon pozyskał Messerschmitta 109. Jego dokładna historia znana jest skądinąd, toteż w tym miejscu ograniczyć się należy do stwierdzenia, że samolot chorwackiego dezertera narednika (sierżanta) Vladimira Sandtnera z 2 eskadry myśliwskiej 1 Bazy Lotniczej w Zagrzebiu (2 Lovacka Jato, 1 Zrakoplovna Luka Zagreb) został odkupiony przez kpt. Włodzimierza Bereżeckiego i kpt. Jana Preihsa od amerykańskich żołnierzy za kilka flaszek alkoholu. Stramik zyskał sławę jako ochotnik do sprowadzenia tej maszyny lotem z lotniska Iesi na lotnisko Lavariano, gdzie ówcześnie stacjonował 318 dywizjon.



wstecz