strona główna

numer 59

PZL.19 - na wskroś nowoczesny



  Na przełomie lat 1932/33 wszystkie PZL.19 poddano modyfikacji polegającej na zabudowie dodatkowego zbiornika paliwa w kadłubie co zwiększyło zasięg do 2000 km. Dodano wcześniej usunięte okno z tyłu kabiny a na płatowcu SP-AHI zamontowano nowy silnik D.H. Gipsy Major 130 KM. SP-AHI i SP-AHK otrzymały nowe srebrno-czerwone malowanie typowe dla maszyn aeroklubowych. Warszawscy piloci wykorzystywali "dziewiętnastki" podczas imprez krajowych i zagranicznych. Kazimierz Chorzewski na SP-AHI zajął 1 miejsce w III Zimowych Lubelsko-Podlaskich Zawodach Lotniczych rozegranych w lutym 1933 r. (drugi PZL.19 pilotowany przez Roberta Hirszbandta był czwarty). W kwietniu tego roku piloci Kropiński i Mościcki wykonali lot przez kraje bałkańskie. Największy sukces zanotowali polscy piloci podczas rozegranych w Austrii w maju 1933 r. Międzynarodowych Zawodach Alpejskich. Startujący na dwóch PZL.19 piloci Bajan i Dudziński zajęli dwa pierwsze miejsca w zlocie gwiaździstym pokonując w ciągu dwóch dni dystans 4063 km. Druga część zawodów - alpejski lot okrężny - była jednak dla obu pechowa. Samolot Bajana (SP-AHI) spłonął po zderzeniu z drzewem, a Dudzińskiego został rozbity, lecz mimo to zajął ostatecznie 3 miejsce.



wstecz